Donderdag 23 – 5 – 2019

We vertrekken om half 10 van het steiger beneden sluis Dun en een uur later varen we sluis Dun (nr 28) uit. Dan is het weer sluizen varen dus zolang er niets vreemd gebeurd is er ook niets te melden. Alleen als we voor sluis 34 komen is het hommeles want de lichten branden niet en dat is een teken dat hij in storing ligt. Dus maar weer even de centrale gebeld en die zullen iemand sturen. Normaal duurt dat nooit lang, een kwartiertje is standaard, maar nu ging er wat meer tijd overheen. Ondertussen kwam er nog een huurboot van een meter of 10 aan dus toen de sluiswachter er eindelijk was moesten we ook samen schutten. Geen probleem zou je denken ruimte genoeg maar dan moet je niet met een beginneling in de sluis moeten. Die krijgen van de verhuurder aanwijzingen dat je voorop een touw vooruit moet zetten en achterop achteruit. Niks mis mee als je dan ook achterop maar als eerste vast zet als je de sluis invaart maar dat begreep deze nog niet zo goed. Het scheelde dan ook maar een heel klein stukje of hij was tegen ons tot stilstand gekomen. De vrouw was voorop naar voren gelopen om een touw vast te zetten en had al wat vaststaan en hij probeerde achterop een touwtje om een paal te gooien wat iedere keer mislukte. Op het allerlaatste moment door het geroep van ons liep hij toch maar naar de regulateur en draaide hij achteruit. Als er iets is waar ik niet tegen kan is het zulke stommiteiten dus was het maar gelukkig dat ze onze taal niet spraken. Maar om 3 uur waren we door de sluis en zijn we met wat meer toeren dan normaal naar Mouzon gevaren om wat afstand van hem te nemen. In Mouzon heb je een kleine jachthaven en daar zijn we om kwart voor 4 dan ook maar gestopt. Wel koste dat een havenbriefje van € 12 plus 2 X 0,20 € toeristenbelasting maar daarvoor mocht je ook van het stopcontact gebruik maken. We hebben dan ook een rondje door het dorp gelopen en tevens de bakker gevonden waar we morgenvroeg brood kunnen halen. Met een wandeling door het plaatsje van ca 1 uur heb je de meest indrukwekkende gebouwen wel gezien. Het bezit een van de mooiste Gotische gebouwen uit de omgeving, de Benedictijner Abdij uit de 13 e eeuw. De kerk is vrij strak van bouw met wel de nodige steunberen aan de twee zijden. Hij heeft een lengte van 65 meter en een breedte van 18 meter terwijl het gewelf een hoogte heeft van 21 meter. De kerk heeft twee torens van elk 32 meter. In de kerk is een kluizenaars cel uitgespaard waar in de middeleeuwen ene vrouw Mathilde uit vrije wil haar laatste deel van het leven heeft doorgebracht. Het toegangspoortje was destijds dichtgemetseld zodat ze er ook niet meer uit kon. Door een raampje kon ze de dienst in de kerk bijwonen en een tweede, nu verdwenen, raamopening aan de buitenzijde waardoor ze eten en drinken kon aannemen maar vooral verzoeken tot gebed. Zij was tussenpersoon tussen God en de mensen. Het orgel geniet in de muziek wereld een zekere reputatie en is in 1725 gebouwd en was 2 jaar later pas af. In 1991 is het uiterst zorgvuldig gerestaureerd waardoor het orgel weer de authentieke glans van de Franse Barok kreeg. Vandaag 39 km gevaren en 7 sluizen gepasseerd

Mouzon
Ligplaats in Mouzon

Vrijdag 24 – 5 – 2019

Om kwart over 9 vertrekken we uit Mouzon en een kwartier later varen we de eerste sluis (nr. 35)van vandaag uit. Als we sluis 45 uitvaren is het kwart over 5 en wordt het tijd dat we een plaatsje vinden om te overnachten. Dat vinden we aan het steiger van Bogny op km 62,5 waar we om ca. half 6 vastmaken. We hebben hier al eerder gelegen maar toch ga ik met Lola nog even naar boven om het Ros Beiaard en de 4 Heemskinderen gedag te zeggen. Terug aan boord komt er nog een havenmeester langs die liggeld komt vangen en omdat de stekker in het stopcontact zit moeten we daar apart voor betalen. Dus 10,5 € voor het steiger dan weer toeristenbelasting en deze keer 2X0,22€ en 2,80 € voor de stroom. We wisten wel dat je aanleggeld moest betalen maar dat de stroom apart was was ons onbekend. Zo is het overal anders. Omdat we het niet echt nodig hadden, we hadden gisteren al gebruik van gemaakt dus alles was vol, was het kosten op het sterfhuis. We hebben het maar genoteerd zodat als we er nog eens komen we er rekening mee kunnen houden. Vandaag 61 km gevaren en 11 sluizen gepasseerd.
Een sluis die even niet werkteBogny

Zaterdag 25 – 5 – 2019

De dag begint regenachtig maar om 9 uur gaan we vertrekken waarna we een uur later sluis 46 achter ons laten. We willen vandaag naar Revin waar we afgesproken hebben om mensen te treffen die daar al een paar dagen liggen en die we alleen nog maar kennen via de site: Met de boot door Nederland. We moeten nog 4 sluizen doen en komen dan precies om 12 uur in Revin aan. Daar worden we al opgewacht en worden de touwtjes aangepakt en wordt er kennis gemaakt. Dit wordt een gezellige middag ondanks de regen en als het tegen vieren wat droger wordt gaan we boodschappen doen bij de Lidl. ’s Avonds wordt de kennismaking bij ons aan boord voortgezet en na een genoeglijke avond gaat iedereen ter kooi en morgen vertrekken wij verder Noordwaarts en zij gaan met weer wat meer informatie verder richting het zuiden. Ze gaan wel eerst naar Parijs maar uiteindelijk willen ze daar naartoe waar wij vandaan komen.
Vandaag 24 km gevaren en 4 sluizen gepasseerd.

Revin

Zondag 26 – 5 – 2019

Na de vele regen van gisteren is het vandaag een verademing als je ziet dat de zon schijnt en de temperatuur behoorlijk oploopt naar zomerse waarden ondanks de aanwezige wolken. Na het ontbijt met vers stokbrood zijn we om half 10 zover dat we kunnen vertrekken. Je moet een klein stukje terugvaren en dan door de tunnel van Revin naar sluis 50 die we om 10 uur passeren. Vandaag staat Givet op het programma dus dat zijn nog 9 sluizen. Maar als we om kwart voor 3 in Givet zijn besluiten we om ook nog maar sluis Givet te doen en dan varen we België binnen. Dus om 4 uur maken we vast op Bels grondgebied in Heer-Agimont waar je in vroeger dagen ingeklaard werd naar de haven van Givet. De bakker was nog open dus daar maar brood gehaald want morgen is hij gesloten. ’s Avonds wordt er natuurlijk frites gehaald want we zijn tenslotte in België.
Vandaag 41,5 km gevaren en 10 sluizen gepasseerd.
Vertrek RevinTunnel RevinHeer Agimont net in België

Maandag 27 – 5 – 2019

Vandaag beginnen we aan onze tour door België en dat willen we in 2 dagen doen. We zijn maar krap 135 km en wel 14 sluizen van Maastricht verwijderd maar dat moet te doen zijn. We vertrekken om 9 uur vanaf de grens en tot sluis Hun gaat alles van een leien dakje. Maar bij sluis Hun is er een beroepsvaart van 85 meter en aangezien de sluizen hier maar 100meter lang zijn passen we er niet bij. Doordat we daar een tijdje liggen rond te lummelen en de motor stationair draait krijgen we ineens koelwater alarm. Dus vastgemaakt en de motor stilgezet en eer wij dan aan de beurt waren was hij weer zover afgekoeld dat we verder konden. In Frankrijk hadden we de laatste tijd ook al gemerkt dat de motor de neiging had om warmer te worden als we stationair draaiden. Maar daar lag je maar 5 minuten in de sluis en zodra je dan weer een normaal toerental draaide zakte de temperatuur weer naar normale waarde. Dus bij andere sluizen dat goed in de gaten gehouden en als het langer duurde in de sluis de koppeling uitgeschakeld en stationair wat harder laten draaien en dan had je ook geen last. Om kwart voor 6 sluis Grand-Malades uit, de eerste sluis beneden Namur, en een half uurtje later vastgemaakt op km 53,5 aan een vrij hoge muur maar we waren het zat dus maar een beetje improviseren om met Lola aan de wal te gaan. Via het dak konden we hem aan de wal zetten en zelf dan via de trap achterop in de muur aan de wal. Met terugkomen ging Thea op het dak staan en kon ik hem aangeven en dan zelf weer via de trap aan boord. De andere dag bleek dat als we nog een ruim een half uur langer hadden gevaren we aan een lagere kant hadden kunnen afmeren. Misschien iets voor een volgende keer.
Vandaag 53,5 km gevaren en 10 sluizen gepasseerd.

Onderweg
Dinant

Dinsdag 28 – 5 – 2019

Na eerst het ritueel van gisteravond herhaald te hebben met Lola om half 9 vertrokken. Hier liggen verschillende schepen te laden en inderdaad 2 waren er net vol en die vertrokken dan min of meer gelijk met ons. Maar vanaf Namur zijn het grote sluizen van 200 X 25 meter dus daar passen wij dan altijd wel bij. En inderdaad de sluis van Andenne varen we zo in met die 2 schepen en de sluis van Ampsin-Neuville die maar 135 X 16 meter is voeren we met de grootste van de twee in daar de andere net een km voor de sluis moest lossen. Ze zijn hier bezig om een nieuwe sluis te bouwen maar dat duurt nog wel even voordat die zover is dat ze in gebruik kan worden genomen. Tot die tijd is het hier een flessenhals want de volgende sluis Ivoz-Ramez is wel al vernieuwd. Om 2 uur laten we ook die sluis achter ons en als we dan door Luik zijn en het Albert kanaal invaren is het half 4. In Klein Ternaaien werkt van de 4 sluizen alleen de grote nieuwe en daar duurt het een uur en een kwartier eer we daar door zijn. Het is dan 6 uur dus besluiten we maar om beneden de sluis in het toeleidings kanaal vast te maken. Dus net niet in Holland maar om nu nog naar Maastricht te varen en daar geen vrije plaats meer te vinden vonden we ook niet aantrekkelijk en het is toch maar om te overnachten want morgen varen we naar Born en kunnen we de familie weer gaan “verblijden”met onze aanwezigheid. Dit is dan ook het laatste verslag van onze rondreis. We zijn er in Maastricht aan begonnen en eindigen er ook mee in Maastricht. We hebben er van genoten en aan alles komt een eind. We gaan nu eerst terug naar de thuishaven en daarna gaan we nog de rest van de zomer een rondje Nederland doen. Voor de bootjesmensen zal ik er nog een staatje bij doen van het aantal met wat gegevens van onze reis. Vandaag 78,5 km gevaren en 4 sluizen gepasseerd.
Beneden de sluis van Klein Ternaaien

Maastricht – Maastricht 4090 km.

Aantal sluizen 809

Diesel verdraaid 2850 liter prijs gemiddeld € 1, 41.

Draaiuren 705

Havengeld totaal ca. 450

Boven sluis BornIn sluis BornIn Franciscushaven Buchten