Donderdag 2 – 5 – 2019

De nieuwe maand is begonnen met een min of meer verplichte rustdag maar vandaag gaan we onze reis weer vervolgen. Ons maatje Ketelbinkie heeft vanmorgen al voor zevenen de kuierlatten genomen maar wij zijn niet zo vlot nu we toch alleen verder gaan dus vertrekken we pas om half 10. We zijn nog maar net los of het begintal te regenen. In de sluis 19 krijgen we er al gelijk een huurboot bij met in totaal 8 mensen aan boord. Alhoewel ze met zo velen zijn hebben ze twee keer zo lang nodig om af te meren in de sluis als dat wij nodig hebben. Ze zijn dan ook stomverbaasd als ze zien dat wij maar met z’n tweetjes aan boord zijn en dan zo snel vast liggen. Door de sluis komen ze met een noodgang voorbij dus bij sluis 18 zullen we er wel geen last meer van hebben. Kort voor sluis 18 komt ons een andere huurboot voorbij en die loopt zo de sluis in terwijl wij ook een boot aan het inhalen zijn die bij ons in Auxonne heeft gelegen en om 9 uur is vertrokken. Daar het zo kort voor de sluis is blijven we er maar achter en mag hij de stang bedienen om de sluis te activeren. Als de sluis leeg terug komt varen wij als eerste in en volgt hij ons. Door de sluis gaan wij BB uit het kanaal Champagne – Bourgogne in maar dat doet onze mede sluisgenoot ook. Het kanaal begint bij km 224 [of eindigt eigenlijk met 224] en nummeren ze de sluizen vanaf het hoogste punt naar beneden. Vanaf de kant van de Saône waar wij vandaan komen zijn het er 43 naar het hoogste punt en naar de andere kant van de Marne 71. Dus wij beginnen na 1 km samen met de buurman aan sluis 43. Als je boven bent in de sluis krijgt ieder een telecommander waar je de volgende sluizen mee op afstand kan bedienen. Om half 2 varen we uit en de volgende, een paar honderd meter verder, wordt nog geactiveerd door de uitgever van de telecommander dus schutten we ook daar samen met de buurman. Gelukkig maakt hij boven die sluis vast om een boterham te eten en kunnen we in ons eentje verder wat wel zo prettig is want dan heb je alles zelf in de hand en hoef je niet vast te maken als je dat niet wil. En zeker als het regent is dat wel prettig word je ook niet nat. Het wordt te veel om alle sluizen op te noemen en is ook totaal niet interessant. Om 2 uur verlaten we sluis 42 en om kwart over 5 varen we sluis 34 uit en maken dan zo’n 10 minuten later vast op km 204 in de middle of nowhere. Vandaag 40,5 km gevaren en 12 sluizen gepasseerd.

Buurman gaat ons achternaSluishuisjeEr moeten ook nog bruggen open Sluishuisje met versieringViaduct d’Oisilly

Vrijdag 3 – 5 – 2019

Vandaag wordt een echte vaardag waarin verder niets te melden valt als alleen dat het voor de middag zonnig was en na de middag weer regenachtig. Als we om half 9 beginnen zijn we om even voor 9 uur bij sluis 33 en die varen we precies om 9 uur uit. We varen vandaag tot boven sluis 9 waar we om 5 uur uit varen en maken 10 minuten later vast op een kade waar nog een oude silo staat die niet meer werkt. Hier staat km. 167,5 Vandaag 37 km gevaren en 25 sluizen gepasseerd
In plaats van fietsen
Mooie koolzaadvelden

Zaterdag 4 – 5 – 2019

We willen vandaag naar Langres op km 149 maar daartoe moeten we eerst een sluizentrap van 8 sluizen passeren. We vertrekken om 9 uur en 20 minuten later verlaten we sluis 8. Nu staan de volgende sluizen automatisch klaar zodat je als je in de sluis ligt alleen de stang hoeft te bewegen om het schut proces in werking te stellen. Dat gaat in een gestaag tempo want sluis 1 verlaten we al om 20 voor 11. Die sluizen liggen ca. 500 meter uit elkaar en in iedere sluis ga je ca. 5,20 meter omhoog zodat je over een afstand van ruim 3 km zo’n 41,50 meter omhoog bent gegaan. Je bent dan op het hoogste pand aangekomen en na 2 km vaar je dan door de tunnel van Balesmes die 4823 meter lang is. Het is een mooie tunnel met aan een zijde een pad voor calamiteiten en met een goede verlichting. In het midden van de tunnel bovenin zijn aan de kant waar je vandaan komt de lichten groen en als je achteruit kijkt rood. De tunnel heeft vrij gladde wanden maar het is toch zaak om het midden van het 6,50m brede vaarwater aan te houden. Wij doen er precies een uur over om door de tunnel te varen maar over het hele eind van het gedeelte dat je elkaar niet tegen kan komen ben je zo’n anderhalf uur bezig. De doorvaart wordt uiteraard door lichten geregeld die je dan wel zelf kan activeren met je telecommander. Als je pech hebt en er is iemand van de andere kant net begonnen en die is niet al te snel kan het wel eens wezen dat je max. 3 uur moet wachten. Net voor we de tunnel invoeren is het gaan regenen en dat is tot ca. 5 uur onafgebroken doorgegaan. Ca. 3 km door de tunnel is de eerste sluis en nu zijn we afvarig en beginnen we bij 1 te tellen. Deze sluis verlaten we om kwart voor 1 en de volgende en laatste voor vandaag varen we om half 2 uit. Dan maken we een kwartiertje later in de jachthaven van Langres vast op km 148,5. Hier staan stroomkasten en kan je water tanken maar de stroom de stroom wordt automatisch ingeschakeld maar wel drie keer per dag een uur en maar ook maar 5 amp dus heeft voor ons weinig nut. De tijden zijn van 7 tot 8 en van 12 tot 13 en dan nog een keer van 7 tot 8. Wel kunnen we voor we hier weggaan de watertank weer bij vullen. Om 4 uur komt de buurman waar we mee begonnen zijn ook aangevaren en gaat voor ons liggen dus als we maandag verder gaan is de kans groot dat we weer samen de sluis gaan doen. Omdat het de hele tijd regent en op een gegeven moment zelfs even natte sneeuw blijven we vandaag maar aan boord en gaan morgen Langres met een bezoek vereren. Langres behoort tot de 50 mooiste steden van Frankrijk dus we gaan het zien. Het grootste nadeel is dat het wel een half uur lopen is naar het plaatsje en daar loop je ook nog het een en ander dus zullen we wel met moede voeten terug komen. Maar ja dat is iets voor morgen en dan hopen we op beter weer.
Vandaag 19 km gevaren en 10 sluizen gepasseerd.

Laatste opvarige sluis En groen licht voor de tunnel
In de tunnel

en bijna er weer uit

Zondag 5 – 5 – 2019

Het is in ieder geval droog als we om 10 uur van boord gaan om de stad te verkennen. Het is zeker een half uur lopen en dat ook nog eens behoorlijk omhoog zodat we al min of meer buiten adem zijn als we in het stadje aankomen. Bijkomend feit is dat het afschuwelijk koud is. Dit is de koudste dag sinds we van Rotterdam vertrokken zijn en de hele winter in het zuiden was vele male aangenamer. Maar het is niet anders dus maar even op de tanden bijten. Het is een heel ommuurd stadje met hoge stadsmuren en 12 torens en 7 toegangspoorten. De rondweg over de stadswallen is 3,5 km en op een bord staat dat we dan op een hoogte zitten van 486 meter en we hebben de weg over de wallen in zijn geheel gelopen. Dan nog de nodige wegen in het stadje zelf dus ben je wel even bezig. In het centrum kom je een imposante kathedraal tegen, de kathedraal Saint Mammes met z’n 12e eeuwse interieur en z’n 18e eeuwse gevel. Een voormalige tandradbaan met wagon die ze gerestaureerd hebben staat nog te pronken en die ging vroeger van de stad naar het aan het water gelegen spoor. Verder kom je vele herenhuizen uit de 16e en 17e eeuw tegen. De toegangspoort van de molens,Port des Moulins, is wel de mooiste van alle en waarschijnlijk ook de hoofdpoort. Ondanks het koude weer toch een mooie belevenis om die stad te bezichtigen. We hebben geluncht in restaurant Le Rempart die wat ons betreft een aanbeveling krijgt. We hadden Lola bij ons en dat was geen bezwaar en daar werd zelfs voor gezorgd met een bakje water. Voor ons was het gelijk een mogelijkheid om weer wat op temperatuur te komen. Na 6,5 uur waren we weer terug vanwaar we vertrokken waren en maar goed ook want niet veel later begon het te regenen afgewisseld met felle buien. Maar daar hadden we gelukkig geen last meer van want bij de kachel en met de voeten omhoog is het goed toeven. Een bijzonderheid van deze streek is dat hier de bronnen van diverse rivieren in de directe omgeving liggen. Het dichtstbijzijnde is de bron van de Marne, tevens grootste rivier van Frankrijk, en dat is in Balesmes waar wij door de tunnel zijn. Verder ontspringt hier in de omgeving de Maas de Seine en de Aube. Ook liggen hier 4 kunstmatig aangelegde meren die voor de watervoorziening van het kanaal zorgen en die een grote recreatieve waarde hebben.

Langres

Maandag 6 – 5 – 2019

Vandaag laat het weer zich van een betere zijde zien want het is zonnig met af en toe wat wolken en windstil wat gelijk aan de temperatuur te merken is. We vertrekken vandaag om 20 voor 10 voor een echte vaardag met veel kilometers en veel sluizen dus is er ook niet al te veel te melden. We beginnen bij sluis 3 die we om ca. 10 uur verlaten en eindigen door sluis 24 die we om 7 uur uitvaren en maken dan 10 minuten later op km 110 Chaumont vast. We lagen eerst aan de haven maar daar kwamen ze voor havengeld dus zijn we 100 meter verder gaan liggen. Vandaag zijn we wat jachten tegen gekomen maar ook een geladen spits de Baychimo. Eigenlijk hadden we gedacht dat hier helemaal geen beroepsvaart meer zou zijn, buiten dan eventueel passagiersvaart, want er zijn geen laad of losplaatsen meer op dit kanaal maar het wordt dan nog wel gebruikt als doorgaande route. Ook zijn we via een aquaduct 2 maal de Marne overgestoken maar dat zal nog wel vaker gebeuren als je op de kaart ziet wat voor een kronkelingen die rivier maakt.
Vandaag 39 km gevaren en 22 sluizen gepasseerd.

1e tegenliggerEn 1e beroeps de gewezen Jama
OphaalbrugVoorbij Chaumont op 1 paal en met 1 spudpaal voorop erbij

Dinsdag 7 – 5 – 2019

We hebben een koude nacht achter de rug met zelfs een heel lichte nachtvorst maar de dag maakt dat weer goed met max. 18 graden en zonnig. Wel wordt het weer een intensieve vaardag met kilometers maken en sluizen passeren. We vertrekken om kwart voor 9 en daar we maar zo’n 700 meter voor de sluis liggen zijn we daar 10 minuten later al doorheen en dat is dan nr. 25. Voor de volgende sluis moeten we eerst door een ophaalbrug die door ons zelf bediend wordt via de telecommander en gelijk daarachter is de tunnel van Condes met een lengte van 308 meter en een vaarbreedte van 11 meter en gelijk daarachter ligt sluis nr.26. Voor de ophaalbrug moeten we even wachten want er is net een zeiljacht de sluis uit gekomen en die had de boel voor hem al geactiveerd. Maar alle andere sluizen liepen van een leien dakje al was sluis 40 ons niet goed gezind want toen we beneden waren ging de deur niet open. Maar even een belletje naar de centrale en een kwartiertje later konden we alsnog verder. Om half 7 hebben we sluis 44 achter ons gelaten en een kwartiertje later lagen we vast in Joinville op km 62. Hier ligt nog een Hollands jacht uit Willemstad maar die mensen zijn niet aan boord dus hebben we ze niet gesproken. Hier is ook een camperplaats bij de ligplaats maar ondanks dat hier ook een Hollander stond hebben we ook daar niemand gezien. We zijn vandaag weer een spits tegen gekomen en wel de Varia uit A’dam. Met Lola loop ik na het eten nog even door het plaatsje maar het is niet zodanig dat we daar morgen een halve dag voor moeten blijven liggen en zeker niet als de voorspelling voor regen gaat kloppen voor morgen.
Vandaag 47,5 km gevaren en 20 sluizen gepasseerd
Tunnel van Condes ruim 300 meter
Een regenachtige dag is het vandaag en dat is vannacht al begonnen. Gelukkig plenst het niet maar de hele dag zo’n miezer regentje met af en toe heel kort een droge periode. We liggen hier praktisch bij de Lidl voor de deur dus wordt er eerst brood gehaald en inkopen gedaan voor het ontbijt. Maar om 10 uur zijn we zover dat we kunnen vertrekken. De eerste sluis is nr. 45 en de laatste sluis voor vandaag is nr.57 die we om half 5 uitvaren en maken dan in St. Dizier vast op km 30. Ook vandaag hebben we een sluis met storing meegemaakt en wel nr. 51. We lagen beneden in de sluis en de deur ging niet open dus dan ga je de centrale maar weer bellen. Maar dat was deze keer een misrekening want om te kunnen bellen moet je wel een netwerk hebben en hier was er dus even geen. Maar geen nood dan maar ondanks de regen de trap op geklommen en op de sluis de noodknop bediend om zo contact met de centrale op te nemen. Maar helaas deze knop was buiten gebruik dus maar gekeken naar een andere mogelijkheid. Op de meeste sluizen staat een woonhuis wat bewoond is maar op deze sluis was het een bouwval en dichtgemetseld. Op voorbijgangers, fietsers of wandelaars, hoef je met dit weer niet op te rekenen dus zat er niets anders op om zelf maar een stukje te gaan lopen om te zien of je ergens in een netwerk kan komen. Gelukkig was dat niet al te ver en dus maar gemeld dat de deuren niet open wilden. Een goed kwartier nadat we het gemeld hadden was er iemand aanwezig en die heeft er voor gezorgd dat we weer verder konden. Al met al een half uur oponthoud en een nat pak. We zijn nu nog 30 km van het eind van dit kanaal verwijderd en dan beginnen we in Virry le Francois aan het Marne Rijn kanaal.
Vandaag 32 km gevaren en 13 sluizen gepasseerd.
Joinville ligplaats t.o. zwembad

Donderdag 9 – 5 – 2019

Vandaag staan we in dubio, blijven we liggen of gaan we toch maar varen. Het weer is zodanig slecht dat de stad in gaan ook geen optie is maar om te varen nodigt het ook niet echt uit. Regen en nog eens regen en daarbij ook nog een kuil wind waar je U tegen zegt. Maar alles tegen elkaar afwegend besluiten we toch maar te gaan varen. Hoewel het licht de hele morgen op de sluis aan was en er iemand aanwezig was voor werkzaamheden is het licht uit als wij willen beginnen en moet er eerst weer met de centrale gebeld worden. Ze sturen iemand en om 10 uur varen we de sluis uit (nr. 58) en ook de volgende wordt door hem bediend want ook daar werken de lichten niet. Daarna gaat het weer zoals het behoort te gaan ondanks de regen en de harde wind. Van de wind hebben we meer last want die staat een beetje dwars als je de sluis invaart en de bovenkant van de muur is ook de bovenkant van het water zodat je fenders niet veel voorstellen. Je moet toch met een beetje gang de sluis in komen vanwege de wind maar ook niet al te hard want 40 meter verder moet je wel stil liggen. Bij sluis nr.64 hebben we een probleem. De deur gaat open en als we er in liggen gaat de deur ook weer dicht maar dan gebeurt er niets meer. Alhoewel niets is overdreven want toen we er zo’n 10 minuten in lagen was het water al 5 cm gezakt. Je wilt ook niet gelijk de centrale bellen maar toch niet lang daarna begon het ons te vervelen en de centrale maar weer gebeld. Die zouden zorgen dat er iemand langs kwam dus maar even in de wacht. Na een stief kwartiertje komt er een auto van de VNF aanrijden en die kijkt even onze kant op en rijd gewoon door dus maar weer de telefoon gepakt en de centrale gebeld. Die stond raar te kijken dat ze doorgereden waren en zou hem terugroepen. Dus weer verder in de wacht en jawel na enige tijd kwam diezelfde auto terug en nu werd er wel gestopt en werd de apparatuur tevoorschijn gehaald om de sluis weer in werking te stellen. Ondertussen waren we een eindje gezakt dus was de ellende ook weer gauw voorbij. Al met al zo’n 3 kwartier oponthoud in de regen alhoewel we niet buiten hoefden te zijn. Als we dan om 3 uur sluis 67 verlaten balen we van het slechte weer en van alles zodat we voor sluis 68 Ecriennes om kwart over 3 vastmaken. Deze keer maar eens een minder lange dag en morgen nog 9 km en 4 sluizen naar Vitry le Francois. Niet dat ze morgen beter weer opgeven maar voor vandaag is de zin weg. Vandaag 21 km gevaren en 10 sluizen gepasseerd.

Vrijdag 10 – 5 – 2019

De weerprofeten hebben deze keer geen gelijk want vandaag is het rustig droog weer maar wel bewolkt maar dat mag de pret niet drukken. In ieder geval een groot verschil met gisteren en een stuk aangenamer en we vertrekken dan ook met blij gemoed om half 10. Daar we vlak voor de sluis liggen (nr. 68) Varen we daar 10 minuten later alweer uit en om half 12 laten we sluis 71, de laatste van dit kanaal en tevens de laatste voor vandaag achter ons. Overigens is het water hier in het kanaal kraakhelder en kan je tot op de bodem kijken midden in het kanaal. Wel is er veel plantengroei maar dat heeft ook z’n charmes want het is net een aquarium. Alleen de goudvissen ontbreken maar daarvoor in de plaats zie je genoeg andere vissen zwemmen zowel klein als heel groot. In Vitry le Francois varen we de jachthaven in en zullen wel zien als om 4 uur de havenmeester komt of we een deal kunnen maken en anders gaan we dan wel ergens tegen de groene wal op de spudpalen liggen. Thea wil nog even naar Leclerc die hier vlakbij is want ze wil nog wat van het bestek aanvullen dat we een tijd geleden bij Leclerc gekocht hebben. Dus de fiets aan de wal en weg is ze. Ondertussen maak ik de wierpot van de kleine generator schoon en kijk even het koelwater systeem van de DAF na er schijnt lucht bij gekomen te zijn want de temperatuur heeft neiging op te lopen. Ondertussen is er nog een Hollands jacht binnen gekomen met als thuishaven Zaandam de Ranger dus om 4 uur stonden we met z’n allen in het havenkantoor. Ze hebben daar ook een redelijk uitgebreide bibliotheek waar je boeken kunt ruilen en je mag er ook zo wel een meenemen. Wij zetten 7 boeken die we alletwee al gelezen hebben daar neer en nemen er 8 mee terug die wel wat lijken. Met de havenmeester maken we een deal voor 3 dagen met water en stroom en ook nog WiFi voor 27€ dus dat is voor ons een acceptabele prijs. Nog wat later komt er een Jetten jacht de haven in en dat blijken Engelsen te zijn dus er is toch wat levendigheid hier. Tegen de avond in ieder geval na zevenen begint het weer te regenen en dat zijn ook de vooruit zichten voor morgen. Dus maar weer afwachten.
Laatste sluis Canal Champagnes-Bourgogne

Ligplaats Vitry le Francois

Zaterdag 11 – 5 – 2019

Inderdaad een regendag met af en toe stevige buien er tussendoor. Het is vandaag marktdag maar door al die regen slaan we dat maar over en blijven lekker binnen. De buren willen hun dieseltank bijvullen en wij hebben over dus aangeboden om ze van diesel te voorzien. Hoeven ze niet op de fiets naar een tankstation en hier liggen we vlak bij elkaar. In Aigues Mortes hadden we alle bussen als reserve vol gemaakt en nu konden we de buren daarmee helpen. We willen sowieso als we terug in Nederland zijn weer overgaan op GTL wat hier in Frankrijk niet te krijgen is. Vanaf een uur of 3 wordt het gelukkig wat droger en kunnen we nog even een stukje gaan lopen.
Voormalige schippersbeurs