Zaterdag 20 – 4 – 2019 tot vrijdag 26 – 4 – 2019

Vandaag is marktdag in Vienne dus stappen we op de fiets en rijden daar naartoe want het is een grote markt met wel 400 kramen en verspreid over een groot gedeelte van de stad. Omdat de markt al om 1 uur afgelopen is zijn we al vroeg op pad om toch het grootste gedeelte gezien te hebben want daar loop je zo maar niet 1-2-3 overheen. Het is mooi weer en erg druk maar toch ook weer leuk om te doen. Natuurlijk wordt er ook het nodige of onnodige ingeslagen maar het is asperge en aardbeien tijd dus dat mag zeker niet ontbreken. Tweede paasdag zijn we uitgenodigd om op het Ketelbinkie te komen eten waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Was natuurlijk gezellig zo met z’n vijven en Gaby had er d’r best op gedaan om een ons een 5 gangen diner voor te schotelen. Dinsdag en woensdag waren ook nog rustige dagen voor ons als zowel voor het Ketelbinkie want de bestelde spullen waren nog niet aangekomen. Maar donderdag was het dan zover. Om half 10 kregen we al bericht van hun dat de nokkenas en alle overige spullen gearriveerd waren en dat ze konden beginnen met de opbouwende werkzaamheden. Wij hadden gedacht dat ze daar twee dagen mee bezig zouden zijn eer alles weer in elkaar zou staan en de motor draaiklaar maar wat schets onze verbazing: ‘avonds om 8 uur ’n telefoontje van hun met het geluid van een draaiende motor. Had Dirk samen met z’n vriendin in zo’n korte tijd de motor weer in elkaar gesleuteld en hem weer rechtop gezet en volledig op z’n fundatie met alle kabels en elektrisch gedeelte aangesloten. Dus klaar om morgen onze reis te vervolgen. Hij doet dan morgen eerst nog de machinekamer opruimen en alles weer terugzetten wat hij heeft weggehaald om ruimte te creëren om de motor van zijn plaats te halen en te kantelen. Ondertussen gaat Gaby de auto naar Dijon brengen en als ze dan met de trein naar Vienne komt pakken wij haar daar weer op en varen naar het Ketelbinkie. Als we om half 3 bij het Ketelbinkie aankomen is Dirk zover klaar dat hij opzij van het bunkerstation vaart om te tanken. Wij laten ook nog even de watertank bijvullen en om kwart over 3 is het zover dat we kunnen vertrekken om onze reis te vervolgen. Hier aangekomen op 16 april en nu weg op 26 april dus een lange periode van oponthoud maar gelukkig draait nu alles weer naar behoren. Het is nog 18 km naar de laatste sluis op de Rhône Pierre-Bénite waarvan de laatste 10 km toeleidingskanaal is naar de sluis. We melden dat zo specifiek omdat daar in dat kanaal behoorlijk stroom loopt en de laatst 2 km zelfs zo erg dat we met onze 1500 t/m die we gewoonlijk draaien bijna stil stonden 1,5 km/u ging het nog. Dus maar even 2000 t/m gedraaid om toch nog bij de sluis te komen. Ook het Ketelbinkie had er moeite mee maar gelukkig bleef alles heel en hebben we om 7 uur boven de sluis vastgemaakt. Vandaag 29,5 km gevaren en 1 sluis gepasseerd
Onze ligplaats in VienneVienne
Boven sluis Pierre-Bénite mooi regenboog

Zaterdag 27 – 4 – 2019

We vertrekken deze morgen om kwart voor 10 want Dirk moest nog even wat nastellen aan de motor. Om half 12 varen we in Lyon de Saône op en als we bij sluis Couzon komen op km 17 ligt er een coaster te wachten die ons voorbij is. Er moet afvaart uit de sluis komen dus het duurt allemaal wat langer maar als die weg is vaart de coaster de sluis in en wij er achter aan. Maar wat schetst onze verbazing; zodra de coaster in de sluis is gaat het licht op rood en gelijk de deuren dicht terwijl we er nog geen honderd meter achter zaten. De sluiswachter wilde niet dat wij met die coaster mee gingen want die maakt niet vast in de sluis. Dus de sluis extra leeg omgezet voor ons toen dat ding eruit was. Toen was het inmiddels al kwart voor 2 eer we daar weer uit voeren. Om half 5 hebben we toen maar in Villefranche op km 40 op het ponton vastgemaakt want er was nog wat lekkage aan de motor van het Ketelbinkie en dat wilde hij verhelpen.
Vandaag 43,5 km gevaren en 1 sluis gepasseerd.

Museum Confluence staat op de punt tussen Rhône en SaôneLyon Beeld langs de waterkant
Wat is echt en wat is geschilderd?
Ligplaats Villefranche

Zondag 28 – 4 – 2019

We vertrekken om 9 uur van het steiger en om half 12 zijn we bij sluis Dracé die min of meer klaar staat voor ons zodat we die een kwartier later alweer verlaten. Om 14 uur komen we langs Macon op km 81 maar hier is het nog te vroeg om te blijven liggen dus varen we door naar Tournus op km 112 waar we om 6 uur vastmaken. Het steiger lag helemaal vol maar gelukkig was er aan de kade nog plaats voor ons beide. Vandaag 70,5 km gevaren en 1 sluis gepasseerd.


MaconLigplaats Tournus

Maandag 29 – 4 – 2019

Vandaag vaart Ketelbinkie voorop want we zitten nog te ontbijten als die vertrekken. Dus voor ons is het kwart over 9 en 6 km later hebben we al de eerste sluis alwaar we om half 11 uitvaren. Bij de volgende sluis Ecuelles is er net afvaart uit dus kunnen we gelijk in varen en laten die om kwart over 5 achter ons. Nu is het nog 9 km naar sluis Seurre wat de laatste grote sluis is op de Saône. We willen voor de sluis vastmaken maar daar vinden we geen geschikte plek dus schutten we maar naar boven mede omdat de sluis al groen stond. Je kunt er ook maar door zijn en als je boven ligt kan je vertrekken wanneer het jou uitkomt. Maar ook boven de sluis eigenlijk geen ligplaats voor ons maar het was inmiddels al 7 uur geworden dus maar vastgemaakt op het autosteiger. Ketelbinkie tegen de palen en wij buitenop. Ondanks het bord verboden te meren voor pleziervaart toch maar vastgemaakt en geen commentaar van de sluis gehoord. Achteraf bleek ook dat de marifoon op het verkeerde kanaal stond dus mocht er commentaar geweest zijn hebben we dat niet gehoord. ’s Avonds om 11 uur kwam er nog een geladen motorschip langs die nog af geschut is maar die heeft geen last van ons gehad.
Vandaag 73 km gevaren en 3 sluizen gepasseerd

Sluis Orme
Chalon sur Saône heel veel schoorsteentjes
Boven sluis Seurre

Dinsdag 30 – 4 – 2019

We vertrekken weer om 9 uur van het autosteiger en dan passeren we om 11 uur St Jean de Losne. Dit is zo’n beetje het einde van het grootscheepse vaarwater en is tevens een groot scheepvaartcentrum. Hier komt ook het kanaal de Bourgogne in de Saône. Wij varen door naar Auxonne dat we uitverkoren hebben als ligplaats voor 1 mei want dan ligt heel Frankrijk plat en kan er niet gevaren worden. Wij varen sluis Auxonne uit om 1 uur en omdat het Ketelbinkie nog een schutting voor heeft volgt hij een uurtje later. Als we in Auxonne aankomen zijn alle steigers bezet maar het ziet er naar uit dat er na de lunch wel plaats komt omdat er dan weer bootjes zijn die hun weg vervolgen. Dus gaan we eerst op de palen tegen de wal en inderdaad na enige tijd gaat de eerste vertrekken en nemen wij die plaats in beslag en wachten op het Ketelbinkie. Als die eraan komt gaan wij van de kant en laten hem ertussen. Even later gaat de volgende weg en kunnen we achter elkaar gaan liggen. Vanaf hier gaat ieder zijn eigen weg want na ca 20 km en 2 sluizen slaan wij af om het kanaal Champagne-Bourgogne op te varen en zij gaan verder de Petit Saône op naar Corre. Er is hier water en stroom op het steiger en om dat geactiveerd te krijgen moet je je aanmelden bij de Tourist info. Daar kan je voor een bepaald tijdsduur stroom kopen á 2 € per uur. Maar het geluk is met de domme want als we ons aanmelden krijgen we te horen dat het morgen gratis is want dan is de info gesloten en kunnen ze het niet activeren. Dus vandaag om 6 uur gaan ze naar huis en dan worden alle zuilen geactiveerd en donderdag om 9 uur zijn ze weer aanwezig en deactiveren ze de boel weer. Thea en Gaby lopen nog even door het plaatsje en halen dan tevens wat boodschappen. ’s Avonds gaan we gezellig met z’n allen uit eten en zo gaat ook deze dag ten einde. Vandaag 33 km gevaren en 1 sluis gepasseerd.
Ingekorte spitsSt.Jean de LosneHier is ook nog een werft
Welkom of toch niet?
En allemaal lekker peddelen
Invaart van de Doubs Rhine Rhône Canal Sud
Sluis Auxonne
Aankomst Auxonne
Kerk Auxonne
Beeld van Napoleon
Klompen in het restaurantje en molentje op het raam geschilderd. Maar menu kaart had niets Hollands veel met kaas, een gerecht zonder en dat heeft Theo dus genomen.

Woensdag 1 – 5 – 2019

Een nationale vrije dag dus ook voor ons. Wij benutten deze dag om te wassen zodat we daarna de watertank weer geheel kunnen vullen. Ook wordt deze dag benut om het verslag te schrijven en te versturen. Verder wordt de stad nog een keer bezocht met z’n middeleeuwse vesting waar Napoleon zijn opleiding heeft genoten op 18 jarige leeftijd van 1788 tot 1791. Wij waren hier 4 jaar geleden ook al geweest zowel op de heen als op de terugweg dus het meeste hebben we al gezien. Maar Lola moet ook z’n loopje hebben dus gaan we nog maar een keer om de vestingmuren lopen. Dit is de laatste dag dat we bij elkaar liggen dus als Gaby vanavond terug is (Ze brengt vandaag de auto van Dijon naar Nancy) maken we er nog een gezellige avond van en dan gaat ieder zijns weeg. Mochten zich toch nog onverwachts problemen voordoen zijn we ook nooit ver uit de buurt maar daar gaan we maar niet van uit. We kunnen vanaf hier toch niet meer samen in de sluis en dat stuk via Corre hebben we al twee keer gedaan vandaar dat wij langs die andere route naar Troussey varen waar we weer op hetzelfde stuk uitkomen wat hun varen.
Ligplaats in Auxonne