Maandag 18 – 3 – 2019

Vandaag een feestdag want broerlief is jarig en dat moet gevierd worden. Het houdt ons echter niet tegen om toch maar te gaan varen. Thea gaat eerst nog naar de super brood halen want de bakker is op maandag gesloten dus geen gebak. Ondertussen leg ik alles plat en kijk de motor na zodat als ze terug is we kunnen vertrekken. Om 10 uur is het zover en weer hebben we een uur nodig nu om bij de sluis te komen. De eerste helft gaat nog enigszins redelijk maar de tweede helft is een fiasco. Het is beslist de laatste keer dat we hier geweest zijn of ze moeten bekend maken dat er gemaaid en gebaggerd is. De sluizen zijn vanaf gisteren automatisch dus dat wil zeggen dat je voor de sluis iemand aan de wal moet zetten die op de sluis via een zuil met knoppen de bediening in gang zet. Het grote voordeel van dit systeem is ook dat als je onderweg wilt stoppen je dat niet hoeft door te geven wat wel nodig is als er een sluiswachter staat te wachten. Om kwart over 11 verlaten we de sluis en dan is het weer 10 km naar sluis Mandirac. Maar om de een of andere reden is hier het water zo’n 20 cm onder peil en dat betekend dat het maar moeizaam gaat en we ruim 2 uur nodig hebben om daar te komen. De volgende 10 km naar Narbonne is echter weer hoger dan toen we naar Port la Nouvelle gingen dus dat loopt weer lekker weg. Door sluis Narbonne en vlak voor sluis Gua hebben we nog een jacht dat aan de grond lag los getrokken maar dat hield wel in dat we bij sluis Gua in de problemen kwamen. Voordat we gingen tornen stonde de lichten op de sluis rood groen maar toen we de zaak geregeld hadden waren de lichten uit. Dus Thea voor de sluis de wal op en gelukkig was er nog iemand van de VNF die de zaak weer activeerde. De sluis in gevaren en de deuren gaan dicht maar verder gebeurde er niets. Alleen het water dat aan de bovenkant over de deur liep vulde de sluis. De man van VNF was in geen velde of wegen meer te bespeuren dus maar eens op de noodknop geduwd. Dan krijg je te horen dat de sluiswachter over een minuut of 10 aanwezig zal zijn. Toen die man arriveerde vond hij dat we al wat gestegen waren en vond het schijnbaar raar dat we hem geroepen hadden. Wij hem uitgelegd dat we niet de hele dag in de sluis wilden liggen en dat hij de schuiven moest bedienen dat anders ook de deuren als hij al ooit helemaal vol zou lopen niet open zouden gaan. Ten langen leste was hij er schijnbaar van overtuigd want toen heeft hij de knoppenkast maar tevoorschijn gehaald en toen was het zo gepiept. Al met al was het kwart voor 4 geworden en aangezien we nog naar Sallèles wilden hadden we onze tijd hard nodig. Om 6 uur stoppen ze ermee en we moesten nog 3 sluizen door en nog wat kilometers. Maar al met al maakten we om precies 6 uur boven de sluis vast en hadden avond.
Vandaag 33,5 km gevaren en 6 sluizen gepasseerd. Plus 1 doorvaartsluis.

Sluis Saint julien

Sluis Mandirac
Narbonne beroemde brug met winkelstraat eroverheen de doorvaarthoogte is maar 2,80 tot 3,00 meterNarbonne
Sluis TruilhasLigplaats Sallèles

Dinsdag 19 – 3 – 2019

Het is marktdag vandaag en omdat we hier nog nooit gelegen hebben gaan we na het ontbijt maar eens kijken hoe er het hier uit ziet. Op het info bord staat dat de markt om 9 uur begint maar als we om half 10 daar aankomen, gaat de groenteman net beginnen z’n waren uit de auto te halen. Verder is er een kraam die enkel honing verkoopt en een kraam met textiel. Dus gaan we eerst maar weer terug naar boord en daar we voor een waterkraan liggen laten we de tank maar weer vollopen. Dan even een bakkie doen en dan gaat Thea toch nog maar een keer kijken of er al wat meer activiteiten zijn. Er is niets bijgekomen maar de groenteman was geïnstalleerd dus kwam ze met wat groente en fruit terug. Om half 11 vertrekken we en voor de sluis moet ze weer aan de wal om de sluis in werking te stellen. Daar de sluizen maar ca. 600 meter uit elkaar liggen gaat ze met Lola lopen naar de volgende sluis zodra het schutproces in gang is gesteld. In de tijd dat we omhoog schutten is zij bij de volgende en als ik daar dan aankom staat hij klaar om in te varen. Dan komen we voor sluis Empare en ondanks dat ze automatisch zijn schakelen ze van 12 tot 13 uur de bediening uit zodat we toch gedwongen zijn middag pauze te houden. Het zijn toch sociale mensen die Fransen. De laatste sluis Cesse verlaten we om 5 voor 2 en om 2 uur draaien we het kanaal de Midi op. Normaal zouden we SB uit gaan maar we willen nog even naar Roubia dus gaan we BB uit. Om 10 over 4 maken we vast in Roubia op km 154,5 en dit is tevens het keerpunt want vanaf morgen beginnen we aan onze terugreis naar Holland.
Vandaag 17,5 km gevaren en 5 sluizen gepasseerd.

Alles te koop voor je tuin
Zelbedieningssluisjes dus gewoon los liggen in de sluis en eentje loopt mee om de sluizen te bedienenLe Somail
Ligplaats Roubia

Woensdag 20 – 3 – 2019

We vertrekken nadat we eerst een stokbroodje hebben gehaald bij de plaatselijke epicerie en na het ontbijt. Om 10 uur is het dan zover en een uur later meren we af in Ventenac bij de wijnkelder voor de deur. We vullen onze ruim aan en gaan dan ook nog een rondje lopen. Het plan is/was om nog naar Le Somail te varen maar dat liep anders. Doordat we ons in de weg vergissen, komen we langs een Hollands schip de Rust Roest. We waren er ook al langs gevaren maar niemand gezien. Als we langslopen komt er een man naar buiten en vraagt of we zin hebben in een kop koffie te komen doen. Nu daar hebben we wel oren naar want zo dikwijls treffen we geen landgenoot. Al snel blijkt dat we 4 jaar geleden ook al kort kennis met hem hebben gemaakt via iemand anders. Hij had ons voorbij zien varen en herkende ons schip. Hij zwerft hier al vanaf 1989 rond en doet reparaties voornamelijk op motoren gebied. Hij verzameld ook oude motoren en alles wat daarmee samenhangt en dat is te zien ook. Hij heeft binnen en in zijn werkplaats de nodige exemplaren staan. Hij doet ook reparaties voor derden dus als iemand hier komt en hij heeft problemen dan is hij de man. Na een paar glaasjes gaan wij naar boord en spreken af dat hij bij ons komt eten. Zijn vrouw is momenteel in Nederland dus hij is nu min of meer vrijgezel. ’s Avonds gezamenlijk gegeten en na 8 uur gaat hij weer terug. Dat zijn mede de leuke dingen die je tegenkomt als je zolang onderweg bent.
Vandaag 6 km gevaren.
Voor de wijnkelder VentenacMooi plekje Ventenac
Nepmotor als houtkachelDoor de woning allemaal motoren

Donderdag 21 – 3 – 2019

Vanmorgen eerst brood gehaald bij de kiosk en na het ontbijt bij Johan {Rust Roest} op de koffie en zoals gisteren afgesproken een paar legpuzzels meegekregen. Om 11 uur heeft hij een afspraak voor accordeon les en gaan wij naar boord en om kwart voor 1 vinden we het tijd om te vertrekken om alsnog naar le Somail te varen wat oorspronkelijk gisteren al de bedoeling was. Daar meren we na 5 km om ca. half 2 af en lopen de wal op want hier hebben ze een heel groot boeken antiquariaat met zo’n 50 000 boeken. Niet allemaal antiek maar toch leuk om eens rond te snuffelen. Niet dat we Frans kunnen lezen maar hij heeft ook wat Duitse en Nederlandse boeken dus komt Thea weer terug met 2 exemplaren. Het is vandaag een dag met volop zon en windstil en dit is het begin van een lange reeks zomerse dagen. ’s Avonds gaan we in het plaatselijke restaurant l’O à la Bouche eten en laten ons uitgebreid verwennen.
Vandaag 5 km gevaren Huurboot met heel veel stootwillen.
En hier heel veel boeken

Vrijdag 22 – 3 – 2019

Het begint echt zomer te worden. Veel zon, geen wind en de temperatuur stijgt in de loop van de dag boven de 25 graden. We vertrekken om kwart voor 10 uit Le Somail en varen vandaag naar Capestang waar we om half 2 aankomen. Thea gaat op de fiets nog even naar de Lidl en omdat de accu al op 100% staat zet ik de boiler er maar bij zodat we ten volle kunnen profiteren tot van de zonnepanelen. Je moet dan niet vergeten, zoals ik gedaan heb, na een paar uur de boiler weer af te sluiten want hij trekt ruim 35 amp. Uit de accu. Dus tegen de tijd dat we willen gaan koken en de generator aan moet kom ik er achter dat de accu nog maar op 63% staat. Maar geen nood als we koken staat de acculader ook aan en die gaat met 80 amp. Beginnen. Alleen het euvel is dat hij te weinig koelwater geeft want sinds de grote generator het niet meer doet zijn we zeer alert of alles wel naar behoren werkt. Dus gestopt en eerst de wierpot maar eens nagekeken en schoongemaakt. Weer gestart maar dat is niet de oorzaak dus maar weer gestopt en de impeller nagekeken. En ja hoor, een schoep afgebroken en die ligt los in de kamer dus dat al weggehaald maar de andere hangen er ook maar bij op half 11 dus maar een reserve erin gezet. We hebben er vorig jaar nog 3 mee laten nemen uit Arnhem maar nu komen we erachter dat ze wel passen voor de grote generator maar voor deze een maatje te groot zijn. Maar we hebben de generator nodig dus dat gare ding er maar weer ingezet in de hoop dat hij het nog een tijdje blijft doen. En warempel hij geeft nu weer redelijk koelwater nu dat losse stukje er niet meer in ligt. We kunnen weer koken en de accu wordt weer opgeladen en om de haverklap ga ik buiten kijken of er nog koelwater uitkomt. Maar het zou toch wel handig zijn als we aan een nieuwe impeller konden komen dus onze nieuw verworven kennis opgebeld en gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Hijzelf heeft ze niet liggen maar in Agde is een grote watersport winkel en daar wil hij morgen wel met mij naar toe rijden in de hoop dat ze daar de maat hebben die wij nodig hebben. Dat is weer een geluk bij een ongeluk dat we hem toevallig hebben leren kennen.
Vandaag 25 km gevaren.

Le SomailDit is een werkscheepjeLaantje
Varende vakantie vloot en met handbesturing
Nieuwe boompjes planten

Zaterdag 23 – 3 – 2019

Alweer een zomerse dag en om half 9, als wij aan het ontbijt zitten staat Johan al voor de deur. Om ca 9 uur rijden we weg en in Agde is inderdaad een grote watersport winkel bij een werft waar wij ook uit het water zouden kunnen. Inderdaad heeft hij een aantal impellers en ook nog 2 in onze maat dus die nemen we maar gelijk mee, een reserve is altijd belangrijk zoals de praktijk laat zien. Al met al zijn we om half 12 weer terug en drinken we nog een bakkie koffie en dan gaat Johan weer terug naar Ventenac. Hij heeft bij elkaar 150 km gereden dus wordt de diesel vergoed en zijn dolblij zo iemand te hebben leren kennen. Een goede buur is beter dan een verre vriend wordt wel eens gezegd. We vertrekken dan om kwart voor 12 en als we dan om goed 2 uur in Foncerannes aankomen, staat de sluis op groen en kunnen we gelijk invaren. Thea loopt maar even naar de sluiswachter die zit halverwege de trapsluis en ziet niet als er iemand de sluis is ingevaren. Maar al met al varen we toch om kwart voor 3 de laatste van de 6 sluizen uit en weer een half uur later laten we ook Beziers achter ons. Tenslotte maken we om kwart over 4 in Villeneuve les Beziers vast beneden de sluis en ga ik eerst de nieuwe impeller plaatsen zodat we straks kunnen koken.
Vandaag 25 km gevaren en 10 sluizen gepasseerd.
Zwitser in Beziers

Zondag 24 – 3 – 2019

Het is echt zomer aan het worden want dit wordt de derde dag op rij dat de temperatuur boven de 25 graden komt en het eind is nog niet in zicht. We vertrekken om half 10 en als we om 12 uur in Agde bij de sluis aankomen hebben we middagpauze tot half 2. Maar dan is de sluiswachter er ook en we zijn nog steeds de enige dus zijn we er ook snel door. We besluiten om weer de Herault op te varen naar Bessan waar we een maand geleden weg zijn want hier heb je helder water en er moet nodig schoon schip gemaakt worden dus dat is dan een klusje voor morgen. We moeten dan wel een beetje vroeg beginnen anders brand je van dek weg. We zijn uiteraard de enige die hier liggen want het ponton is er nog niet en dan kan je enkel op spudpalen liggen wil je niet bovenop de kolossale keien liggen. We genieten wat van het mooie weer en zijn een paar uur bezig met het verslag uit te typen. ’s Avonds kijken we voetbal Nederland – Duitsland en dan is de dag ook weer ten einde.
Mooi platanenlaantje Driewegsluis AgdeAgde voor de sluisTegenligger op de Herault