Het laatste verslag is geëindigd op maandag 4 februari en we pakken de draad weer op, op maandag 18 februari. In die tussenliggende tijd zijn we van Capestang terug gevaren naar Beziers waar we een auto gehuurd hebben om naar Nederland te rijden. Verder is de tussenliggende tijd te persoonlijk om dat hier te vermelden dus vandaar deze stilte periode.
Ligplaats Beziers

Maandag 18 – 2 – 2019

Om 10 uur de auto ingeleverd en daarna langs de VNF gelopen om te informeren wanneer we weer verder kunnen want de sluizen in Fonceranes zijn in onderhoud. Het was de bedoeling dat we vandaag weer terug naar Capestang zouden varen maar dat is nu onmogelijk geworden. Bij het kantoor van de VNF krijgen we te horen dat we donderdag pas weer verder kunnen dus toen ook maar gelijk de sluizen naar Narbonne besteld. De bedoeling was nl. om het weekend in Narbonne te liggen. Nu is afgesproken dat we donderdag om 10 uur in Beziers vertrekken en dat we zaterdag om 9 uur aan het Canal de Junction beginnen. Dat gaat vanaf Port la Robine bij km 168 van het Canal de Midi af richting Narbonne. Als we aan boord komen laten we de watertank vollopen en gaan dan voor de sluis liggen want nu lagen we in de jachthaven en die hebben we betaald tot vandaag. Dus zo heb je weer extra vrije dagen waar je niet op gerekend heb
Kanaalbrug waar we nu onderdoor lopen in plaats van eroverheen varenDit kwamen we onderweg tegen

Dinsdag 19 – 2 – 2019

Vandaag begint de dag bewolkt en dat blijft zo de hele dag dus niet zo best voor de opbrengst van de zonnepanelen. Lola wordt vandaag 4 jaar dus moet extra verwend worden. We maken een wandeling naar het sluizencomplex van Fonceranes om te kijken wat ze nu werkelijk aan het doen zijn. Inderdaad de voorsluis is droog gezet maar wat daarvan de reden is daar kom ik niet achter maar het is in ieder geval zo dat er niet voor niets een stremming is. ’s Middags loop ik er nog een keer naar toe en is het water nog wat verder gedaald maar voor de rest zie ik alleen een paar mannen die over een hekwerk hangen en naar beneden kijken. Terug aan boord nog wat klusjes gedaan en het roerwerk eens goed doorgesmeerd en dan is de dag ook weer ten einde.

Woensdag 20 -2 – 2019

Nu weer volop zon en zonder wolken dus wordt een veelbelovende dag. Met Lola loop ik nog een keer naar de sluizentrap van Fonceranes en zie dat alles weer is zoals het hoort te zijn. Of ze zijn sneller klaar dan ze gedacht hadden of ze houden een rustdag na gedane arbeid.

Donderdag 21 – 2 – 2019
Weer een zonnige dag maar nu licht bewolkt. Om half 10 komt er een afvarig jacht uit de sluis en ondanks dat wij hadden afgesproken om 10 uur te beginnen maken we ons toch maar klaar om de sluis in te varen. In rap tempo naar boven geschut en om 10 uur varen we al de eerste sluis van Fonceranes in en 35 minuten later laten we de 6 sluizen achter ons. Een uur later zijn we in Colombiers en daar maken we een pitstop en gaat Thea op de fiets naar de Aldi die vorige keer toen we hier waren gesloten was wegens verbouwing. Na een uurtje is ze weer terug en gaan we om half 1 weer verder en om kwart over 2 maken we vast in Capestang. Nu is het tijd om op het achterdek in de zon een boek te lezen. Het is de zoveelste min of meer zomerse dag op rij.
Vandaag 19 km gevaren en 7 sluizen gepasseerd.KanaalbrugSluizen FonceranesCapestangLekker buiten in het zonnetje

Vrijdag 22 – 2 – 2019

Het houdt maar niet op met het mooie weer want vandaag is er weer volop zon en geen wolkje aan de lucht. Het is sowieso een feestdag want mijn oudste zus is vandaag jarig. We vertrekken na de koffie uit Capestang nadat we eerst naar de super zijn geweest. De temperatuur loopt hard op en onderweg geeft de buitentemperatuur meter zelfs even 32,5 graden aan en dat onder het varen. Binnen wordt het ook heet zodat de ramen open moeten. Om 3 uur verlaten we bij Port la Robine het Canal de Midi en varen Canal de Junction op waar we voor sluis Cesse vastmaken. Morgen gaat het hier om 9 uur verder en hebben we nog tijd genoeg om van deze super dag te genieten.
Vandaag 21 km gevaren
Laagste brug op het Canal du Midi in CapestangEerste bloesemSluis Cesse

Zaterdag 23 – 2 – 2019

Het wordt bijna eentonig maar weer gaan we een superdag tegemoet. De sluiswachter staat al om kwart voor 9 voor het schip en vraagt of we er klaar voor zijn. We hebben net het ontbijt achter de kiezen dus de motor gestart en de sluis in. We hebben hier maar 5 km voor de boeg maar wel 7 sluizen te gaan. Dat wordt door deze sluiswachter gedaan die met z’n auto meerijdt en als we de rivier de Aude over zijn krijgen we op het Canal de la Robine een andere sluiswachter voor de sluizen daar. Zoals gezegd kwart voor 9 sluis Cesse in en om half 12 de laatste sluis [ nr 7 ] Gailhousty uit. Dan de Aude oversteken en door de doorvaartsluis het Canal de la Robine in. Die eerste sluis gaat alleen dicht bij hoog water op de Aude. Na 5 km komen we bij sluis Raonel waar de sluiswachter al op ons staat te wachten. Daar varen we om half 12 uit en dan tuffen we langzaam naar sluis Gua waar het middagpauze is als we aankomen. Hier gaan we tevens ons vignet betalen zodat we het hele jaar ongestoord door Frankrijk kunnen varen. De sluiswachter is nog aanwezig en als we zeggen dat we ook nog door sluis Narbonne willen krijgen we een domper te verwerken. Die sluis is nl. tot minimaal 8 maart gesloten en dat was op geen enkele site aangegeven. Als we deze sluis Gua af zouden schutten moeten we havengeld betalen en liggen min of meer tussen de huizen dus besluiten we maar hier boven te blijven liggen. Hier lig je tenslotte vrij en geen belemmering van schaduw als de zon schijnt en vrije ontvangst van schotel TV. Om half 1 maken we ons klaar om langs de jachthaven naar het centrum te lopen en daar is tevens de sluis die zo lang gesloten blijft. Het is ook maar 1 km verschil tussen onze sluis en sluis Narbonne dus dat mag geen naam hebben. Wel is de stremming buiten de planning want we willen nog naar Port la Nouvelle aan de Middellandse zee en zeker met dit mooie weer en de goede verwachting voor de komende week zou dat ideaal geweest zijn. Maar we gaan er voorlopig maar het beste van maken. Maandag bij de VNF maar eens informeren en kijken of we daar wat wijzer worden. Als we in de stad zijn zien we nog een vrij tafeltje op een terrasje en daar genieten we in de zon in ons T shirt van een versnapering. We hebben Lola bij ons dus blijven we niet al te lang in de stad. We gaan nog even bij de toerist info langs en lopen langs de andere kant van het kanaal/jachthaven weer terug naar boord waar we weer van de zon gaan genieten op het achterdek.
Vandaag 14 km gevaren en 8 plus 1 sluizen gepasseerd.

Mooi laantjeSluis Gailhousty met een reparatiedokOversteek over de rivier de AudeMooi bruggetjeLigplaats boven sluis Gua
Lopend bij sluis Narbonne gaan kijkenWater halve meter beneden pijlDoor het winkelstraatje over de brugMuurschildering van Charles Trenet is bekendvan het liedje La Mer.

Zondag 24 – 2 – 2019

Alweer zo’n zonovergoten dag maar nu met een licht briesje wat zorgt dat de temperatuur niet zo ver oploopt als gisteren maar warm genoeg om zonder vest naar de markt te gaan. Het is vandaag marktdag en die is vrij uitgebreid aan twee kanten van het kanaal. Nadat we de markt over zijn gelopen lopen we ook nog even door de markthallen en gaan dan na afloop een kopje koffie drinken op een terrasje met wat feestelijks erbij. Daarna keren we op onze schreden terug want deze keer hebben we Lola aan boord gelaten en we willen toch niet meemaken dat hij bezwijkt door de hitte. Om half een zijn we terug aan boord en genieten van de stralende dag. ’s Avonds staat ons nog een verrassing te wachten want als we de generator starten om te gaan koken geeft hij geen stroom. Gisteren stil gezet en was er niets aan de hand en nu springt de circuit breaker er uit. Een paar weken terug is dat ook een keer gebeurd maar toen we die weer ingedrukt hadden deed hij het gewoon. Deze keer helpt dat niet want hij springt er telkens uit. Dus dat wordt morgen weer bellen en kijken of we dat zelf op kunnen lossen. Zo niet hebben we een groot probleem. Gelukkig hebben we nog een kleine generator dus die maar gestart maar die heeft ook een paar probleempjes maar voorlopig doet hij het nog. Je moet ook van alle markten thuis zijn als je zo onderweg bent maar van elektriciteit heb ik helemaal geen kaas gegeten. Dus hopelijk is er morgen iemand die mij op afstand kan helpen anders zal het wel moeilijk worden om hier een geschikte electro monteur te vinden. We gaan het zien.
Stadhuis NarbonneEn ineens zijn we heel klein!!

Restaurantje bij sluis Gua