Het jaar is alweer een week oud als we aan dit verslag beginnen maar we proberen de draad weer op te pakken met het maken van verslagen. Ze zullen wel niet zo frequent komen als afgelopen jaar maar we zien wel hoe het zich gaat ontwikkelen. Vooralsnog wil ik voor de bootjesmensen die misschien ook eens zo’n reis willen maken wat gegevens laten volgen betreffende het dieselverbruik etc. Van Rotterdam naar Aigues-Mortes hebben wij in het totaal met de DAF [DAF 615 97 pk 2200T]. 1520 liter verdraait. Daartoe heeft de motor 409 uur gedraaid en in die tijd hebben we 2470 km afgelegd en zijn we 377 sluizen gepasseerd. De generator heeft 115 uur gedraaid en in die tijd heeft hij 230 liter verbruikt. De kachel heeft ca 125 liter nodig gehad. Dit alles met einddatum 16 december Dit alles voor mensen die interesse zouden hebben in zo’n trip. Aan havengeld inclusief stroom hebben we ca.175 € uitgegeven. Het laatste verslag was van 16 dec. en we hebben daar tot 5 januari in Aigues-Mortes gelegen. In die tijd hebben we wat geklust zoals de SB zijde geverfd die toen ondanks de stralende dag toch verregend is door een korte heftige bui. Dus later maar weer geschuurd en een nieuwe poging gedaan. Dan ook nog een keer bezoek gehad van Ko en Roos Saman van de Zuiderster die hier al 12 jaar rondzwerven. Na de kerst is mijn zus met haar vriend met de camper aangekomen dat was vrijdag 28 december. Die zijn op weg naar Spanje waar ze een appartement hebben gehuurd tot half maart. Ze zijn gebleven tot 1 januari en toe hebben ze hun reis vervolgd. Het is altijd een gezellige onderbreking als er iemand langskomt als je zolang weg bent. Voor ons begon toen de ellende want de WC haperde en dat is in mijn ogen bijna de eerste levensbehoefte. De spoeling werd niet meer weggepompt dus werk aan de winkel. Gelukkig hebben we nog een reserve pomp dus de hele zaak maar omgewisseld. Het eindresultaat was dat het nog niet naar behoren werkte maar aangezien ik er de hele middag mee bezig was geweest maar gestopt en morgen verder. De volgende dag opnieuw een poging gewaagt en ook de afvoerleiding doorgespoten. Daar ging water door dus die is open denk je dan. Later zal blijken dat je anders moet denken. Alles weer uit elkaar gehaald en opnieuw verpakt en weer in elkaar gezet. Toen erachter gekomen dat ik een onderdeel vergeten was er in te zetten dus nog maar een keer van voor af aan. Uiteindelijk dachten we het lek boven te hebben maar de andere dag weer hetzelfde probleem. De derde dag op rij dus maar weer begonnen met de boel los te halen en de hele pomp uit elkaar te halen. Nu bleek dat de impeller de geest had gegeven. Geluk bij een ongeluk, we hadden nog een gebruikte impeller liggen dus die er maar ingezet. Maar dat ging niet zonder slag of stoot want je moet wel die kapotte impeller er uit zien te krijgen. Die is in de loop der jaren helemaal vastgekoekt op de as maar met de nodige kruipolie en de nodige tangen is het uiteindelijk toch gelukt. Ik hoefde niet voorzichtig te zijn want hij was toch al kapot. Alles weer in elkaar en ja hoor het werkte weer zij het met de nodige bijgeluiden. De reserve pomp ook maar in z’n geheel nagekeken en bedrijfsklaar gemaakt zodat indien nodig we alleen hoeven te wisselen. Bij de bouwmarkt hier nog een ladder gehaald waarvan we een loopplank willen maken. Inmiddels is het alweer 4 januari en weer storing van de WC. Nu besloten om de leiding nog maar eens flink door te spuiten en de tank schoon te spuiten. Het hele spul weer in elkaar en nog steeds moeilijkheden maar voor vandaag genoeg. Het begint een vervelend verhaal te worden en je wordt er aardig moedeloos van. We halen nog wat nodig is want morgen gaan we hier echt vertrekken.
Ligplaats Aigues-MortesPoort mooi verlichtRondwandeling over de stadsmuurStukje museum met filmVergezicht op het kanaalWe konden nog buiten zitten in het zonnetje

Onze visite vertrekt weer

Zaterdag 5 – 1 – 2019

We vertrekken om half 11 en gaan eerst in de jachthaven de watertank vullen. Dat neemt een uur in beslag maar om kwart voor 12 is het eindelijk zo ver dat we Aigues-Mortes achter ons kunnen laten. We zijn hier 1 december gekomen en hebben genoten van onze mooie vrije ligplaats maar aan alles komt een eind. Om kwart voor 3 maken we vast in Palavas les Flots en aangezien het stralend mooi weeris lopen we gelijk naar het centrum en het strand. Vandaag 25 km gevaren.
Palavas le Flots

Zondag 6 – 1 – 2019

Ook vandaag maken we, na het radio programma Sandwich, weer een wandeling naar de stad. Weer een uitgelezen dag en dat is te merken aan het enorme aantal mensen die hetzelfde idee hebben. Even er lekker tussenuit. We eten buiten de deur en om 5 uur keren we tevreden huiswaarts.
Park met watervalCatalaanse zeilboot

Maandag 7 – 1 – 2019

Vannacht nachtvorst maar zodra de zon wat hoger komt wordt het weer aangenaam. Vandaag weer een nieuwe poging ondernomen om de WC optimaal te laten functioneren maar het resultaat is bedroevend. Nu weer alleen met de afvoerleiding bezig geweest en iedere keer met de waterleiding de boel doorgespoten en dan denk je dat het werkt en ’s avonds merk je dat het resultaat vrijwel nihil is. De rest van de dag bezig geweest om van de ladder een enigszins bruikbare loopplank van te maken en dat resultaat is meer bevredigend dan dat geklooi met de WC.

Tegenover ons VNF laat bootje te water

Dinsdag 8 – 1 – 2019

Weer nachtvorst en vandaag een berg wind dus de gevoelstemperatuur knalt gelijk naar beneden. Vandaag gaan we een laatste poging ondernemen om het zooitje weer optimaal te laten werken. De hele afvoerslang wordt er tussenuit gehaald en nu blijkt dat hij bijna helemaal dicht zit. Normaal 2.5 cm opening en nu is de doorvoer nog maar krap 1 cm. Doordat je via je waterleiding de boel doorspuit gaat dat wel want dan werk je met ca 3/3,5 atmosfeer. De WC pomp is alleen om iets weg te pompen die bouwt geen druk op zodat dat het euvel is. Daar de slang ca. 4 meter lang is kan je er ook niets doorsteken. De substantie lijkt we ketelsteen want die is enorm hard. Het eerste stukje kan je met de schroevendraaier wel lossteken maar hoe nu verder. Goede raad is duur dus de slang maar aan de wal gelegd [betonnen kade]en met een vuisthamer alles los geklopt. Toen met de dekwasslang alles doorgespoten/weggespoten en toen was het euvel verholpen. Dan alles weer gemonteerd en weer netjes weggewerkt en toen was het 2 uur toen ik weer binnen was. Het waait nu echt de duvel van de hemel en het lag in de bedoeling vandaag nog een eindje te varen maar we zijn het redelijk zat allemaal dus we zijn maar blijven liggen. Zo zijn we dus de eerste week van het nieuwe jaar doorgekomen. Geen al te best begin vinden wij maar het jaar is nog lang dus we blijven optimistisch.

Woensdag 9 – 1 – 2019

We willen vandaag naar het 4 km verderop gelegen Maguelone varen maar eerst gaan we nog inclusief Lola naar de bakker. Dat is zo’n 20 minuten lopen dus goed voor mens en dier. Helaas blijkt de bakker gesloten dus keren we onverrichter zaken terug. Dan eerst maar koffie gedronken en alhoewel het steeds harder gaat waaien [Mistral] vertrekken we toch maar om kwart voor 12. Als we om half 1 in Maguelone aankomen, zien we dat de Zuiderster er ook ligt. Ook hier staat een meer dan stevige bries maar dat neemt niet weg dat ik ’s middags met Lola naar het strand loop. Thea houd het voor gezien maar ik wil wel even uitwaaien. Heen de meeste wind van achteren maar terug er volop tegenin en dan voelt de temperatuur een stuk minder aangenaam. Na een uurtje zijn we weer terug en komt Ko nog even langs en nodigt ons uit om zondag een aperitiefje te komen drinken want dan is z’n vrouw jarig. We houden het in beraad want morgen willen we naar het 13 km verder gelegen plaatsje Frontignan. Hier in Maguelone lig je in de middle of nowhere. Vandaag 3 km gevaren.
En de beroemde flamingo’s

Donderdag 10 – 1 – 2019

Na het ontbijt lopen we eerst nog een keer naar her strand. Het waait iets minder hard dus nu loopt Thea ook mee. Onderweg loopt Lola een stuk drooggevallen meer op en zakt tot z’n buik in de modder. Gelukkig weet hij op eigen kracht er weer uit te komen en bij ons op de weg maar ze is wel erg geschrokken. D’r poten zijn pikzwart maar dat zal er wel weer afgaan. Wel heeft ze de bibbers en blijft ieder keer zitten maar als ze ziet dat wij toch doorlopen komt ze ten langen leste met d’r staart tussen d’r poten maar weer achter ons aan. Als we op het strand zijn blijft ze wel heel kort bij ons en als we gaan zitten wil ze op schoot. Maar met zulke poten is dat geen optie maar je voelt wel dat ze de bibbers heeft. Terug lopen we via de Kathedraal maar daar we geen van tweeën een portemonnaie bij ons hebben kunnen we daar ook geen koffie drinken. Dus dat gaan we maar aan boord doen. Toch weer een wandeling van zo’n 4,5 km gemaakt. Het weer is zonnig alleen jammer van de wind want die maakt het geheel nogal fris. Om kwart over 12 zijn we zover dat we gaan vertrekkennaar Frontignan. Daar maken we om 2 uur vast en hier lig je wat meer in de luwte zodat het gelijk wat aangenamer is. We maken nog een wandeling langs de jachthaven, die ’s winters gesloten is, en dan verder door het plaatsje. We gaan ook nog even bij de info langs en halen daar een kaartje voor een paar mooie wandelingen waarvan een door het merengebied. Misschien dat we daar morgen toe komen. Als we terug zijn doe ik nog even de tank van de generator bijvullen. Daar gaat weer 120 liter in dus dat zijn 6 bussen en blijven er nog 7 bussen over als reserve. Het gaat toch wel hard als je niet aan de stroom ligt. Vandaag 13 km gevaren.

Vrijdag 11 – 1 – 2019

Vandaag ondanks het mooie weer min of meer een rustdag gehouden. De wandeling langs de meren stellen we maar een dag uit. Wel is Thea nog op de fiets naar de Lidl geweest en heb ik als enige Lola een paar keer uitgelaten en dat was het dan voor vandaag.

Zaterdag 12 – 1 – 2019

We hebben de zoveelste zonovergoten dag op rij met toch wel aardig wat wind. Om 10 uur besluit ik toch maar om met Lola de rondwandeling te gaan ondernemen waarvan we bij de info een kaartje hadden gehaald. Hij zou ca 15 km lang zijn en bij de info gaven ze 3,5 uur lopen aan. Thea voelde er niet veel voor dus samen met Lola op pad. Die heeft niets in te brengen dus gaat mee leuk of niet. Het is een smal pad tussen de meren door tot aan de brug over het kanaal en dan aan de andere kant langs het kanaal terug. Dat was het minst aangename gedeelte want dat was vol in de wind zonder enige beschutting. Maar na 3 uur en 13,5 km [stappenteller 19405 stappen] stonden we, Lola en ik, weer terug aan boord en was ik wel toe aan een kop koffie. De rest van de dag doorgebracht op de bank met een boek en af en toe het schaatsen gevolgd. Morgen varen we terug naar Maguelone voor de verjaardag van Roos van de Zuiderster.