Maandag 10 – 12 – 2018

Van het steiger bij de supermarkt op de Lez om half 11 vertrokken na eerst nog wat inkopen te hebben gedaan. Een goed half uur later om 10 over 11 voor sluis 3 (troisieme ecluse)op het steiger vastgemaakt. Door de sluis 1 km verder is de jachthaven van Montpellier maar de sluis is dicht van 1 december tot 1 maart. Thea gaat op de fiets naar Montpellier en dat is ca 5 km en ik ga het schip afboenen. We liggen hier op de rivier de Lez beneden de stuw en dat betekend zoet water en nog schoon ook. Het is zonnig weer maar er staat wel een stevige bries maar het schip moet ook een keer schoon en zondag hebben we nogal wat brak water er overheen gehad. De sluiswachter tevens havenmeester van de jachthaven had waarschijnlijk op z’n camera gezien dat we voor de sluis lagen want hij kwam met de auto naar de sluis. Hij is het bedieningsgebouw van de sluis in geweest en heeft de lichten op dubbel rood aangemaakt en is zonder iets te zeggen weer weg gereden. Je ligt hier erg rustig en ’s nachts is het aarde donker en het enige geluid dat je hoort is het ruisen van het 3,5 km water over de stuw. Vandaag 3,5km gevaren.

Stuw en ligplaats voor de sluis op de Lez

Montpellier met ook een kerstmarkt

Dinsdag 11 – 12 – 2018

O schrik vanmorgen het roefdek weer wit van de nachtvorst. Ook binnen nog maar 11 graden dus de kachel maar weer aan en weer terug onder de dekens. Als we dan eenmaal uit bed zijn is het zonnig en een wolkenloze hemel zodat de temperatuur zowel buiten als binnen rapide aan stijgt. Om 10 uur gaan we vertrekken en na ca 5km zijn we de Lez weer uit en draaien bij Palavas-les-Flots het kanaal Rhône-Sete op richting Frontignan. We wilden eigenlijk in Palavas blijven maar daar zijn ze aan de ligplaats aan het werken zodat we daar niet konden liggen. Aan de overkant bij de VNF was ook geen mogelijkheid want daar werd werkmateriaal verwacht in de loop van de dag. Dus maar verder en kijken of we ergens anders nog een mogelijkheid krijgen om op het strand te komen. In Maguelonne nog geprobeerd maar daar beviel de ligplaats ons niet dus nog maar een stukje verder. Op km 58 bij de brug van Aresquirès is een mooie kade en daar hebben we dan maar vastgemaakt. Het is een kade voor de beroepsvaart en dat zie je ook wel aan de palen want die staan ver uit elkaar. Er ligt een werkbak van de VNF en die komt vertellen dat er zo’n 500 meter door de brug ook een ligplaats is en daar staan de palen korter bij elkaar. Maar we liggen nu eenmaal en de spudpaal staat er onder dus blijven we hier maar liggen. Het is half 1 als we liggen en we gaan gelijk de wal op want het is mooi zonnig en warm en het strand is nog geen 500 meter hier vandaan. Lola mee uiteraard en die rent over het strand en door het water heen en weer en geniet van zijn vrijheid. Wel hebben ze hier als zeewering een soort dijk van grove grind aangelegd en het zandgedeelte is niet al te veel. We hebben anderhalf uur over het strand gelopen en met een aflandige wind was de zee ook uiterst kalm. Om half 3 waren we weer terug aan boord en dachten we eerst nog naar Frontignan te varen maar we besluiten uiteindelijk vandaag hier toch maar te blijven liggen. Vandaag 16 km gevaren.
Op de Lez

Ligplaats AresquiresAan de Middellandse Zee

Woensdag 12 – 12 – 2018

Vanmorgen eerst nog een keer met Lola naar het strand gelopen en daarna vertrokken. Om kwart over 10 weg met een mooi zonnetje aan het firmament en een klein half uur later maken we vast in Frontignan voor de spoorbrug. Na de koffie gaan we weer van boord en ook hier richting strand. Nu is de afstand wel wat meer maar het is mooi weer en er moet wat aan de conditie gedaan worden. We zetten de stappenteller aan en zijn benieuwd als we terug zijn wat de afstand geweest is die we gelopen hebben. We komen bij de jachthaven het strand op en hier is het wel uitsluitend zand met iedere keer een stenen dam (krib)een eind de zee in. Het wordt allengs meer bewolkt en de zon laat zich steeds minder zien. Ook is er hier niets te beleven en er zijn praktisch geen mensen onderweg. We lopen via een omweg langs een meer weer terug richting onze ligplaats en als we bij de brug komen die maar een keer per dag open gaat lopen we nog even bij de toerist info naar binnen voor een plattegrond. Daar weten ze ook te vertellen dat er morgen streekmarkt is in het centrum. Bij de bakker nemen we nog even een stokbrood mee voor de lunch aan boord. Al met al zijn we om kwart voor 3 binnen en zien we op de stappenteller dat we 8,5 km gelopen hebben, 12300 stappen gezet hebben en 2 uur en een kwartier onderweg zijn geweest en daarbij 503 calorieën hebben verbruikt. Ondertussen is het zwaar bewolkt geworden en het zal ons niet verbazen als er nog wat regen gaat vallen. Vandaag 5,5 km gevaren

Vreemde plantjes

Donderdag 13 – 12 – 2018

Dit is nou een dag die je zo snel mogelijk zou willen vergeten. Het is zwaar bewolkt en er staat een straffe oostenwind zodat de gevoelstemperatuur nog een paar graden lager is. Voor 12 uur gaat het nog enigszins want er wordt brood gehaald voor het ontbijt en daarna gaan we toch ook nog maar even naar de markt. Dit is de eerste keer dat je eigenlijk een jas aan zou moeten doen maar ik dacht het nog enkel met een vest te redden. Na 12 uur is er nog regen bij gekomen en zo is het de rest van de dag gebleven. Dus vandaag voor de derde keer de hele dag de kachel aan en nu echt vanwege de kou. De twee andere keren was meer vanwege het vocht omdat het toen de hele dag regende. Uiteraard ook de deur niet meer uit geweest alleen om de hond even uit te laten. Brrrrrrrr!

Vrijdag 14 – 12 – 2018

Gelukkig de dag ziet er weer vriendelijk uit. Zonnig en windstil. We vertrekken om kwart over 10 want we gaan weer terug naar Aigues-Mortes waar we de rest van het jaar willen blijven liggen. Om kwart over 3 maken we weer vast op het plaatsje dat we afgelopen zondag verlaten hebben. De DAF moet weer voorzien worden van verse olie en nieuwe filters dus daar maar gelijk aan begonnen. De motor heeft nu 440 uur gedraaid na revisie en nu is hij goed warm wat makkelijker is om de olie er uit te pompen. Alleen oliefilter vervangen is wat moeilijker want daarvoor is de motor eigenlijk te heet. Ja, eigenlijk ook niet te heet maar ik heb geen hittebestendige vingers dat is het euvel. Maar na anderhalf uur is alles in kannen en kruiken en kunnen we ons opmaken om vanavond naar de opening van de schaatsbaan te gaan kijken. Die begint om 7 uur en het is een leuke gevarieerde show en de moeite waard om naar te kijken. Wel hebben we daarvoor de kou moeten trotseren want de temperatuur liep al aardig naar het vriespunt en als je dan een uur stil staat ga je dat toch merken. Dus als we om kwart over 8 aan boord komen gaat de kachel aan. Maar dat is niet van lange duur want we krijgen een foutmelding: accuspanning te laag. Dan de generator maar aan gezet en de elektrische kachel erbij. Morgen maar eens kijken wat er met de accu’s aan de hand is.
Vandaag 41 km gevaren.
Tegenligger er worden hier kolen gevaren van Sete naar de Rhône
Flamingo’s wel erg ver weg dus niet zo’n best plaatje
Wilde paarden
Overgang van de VidourleBij de ijsshow

Zaterdag 15 – 12 – 2018

Vannacht heeft het goed gevroren want de buitentemperatuur meter staat op min 2,5 graden en ook binnen is de temperatuur gedaald naar 8 graden. Dus gelijk de generator aan en de elektrische kachel erbij. Het roefdek is weer helemaal wit van de vorst maar het zonnetje schijnt dus zal de temperatuur wel snel stijgen. Om een uur of 10 begint het al aardig weg te dooien en gaan we maar eens kijken wat er met de accu’s aan de hand is. Bij de hete luchtkachel (Webasto) staan 2 accu’s van 6 volt en van een van die twee is een cel kapot dus kom je stroom te kort. Het waren 2 oude accu’s van de set van 4 die we eerder vervangen hadden en die had ik in de plaats gezet van de 2 van 6 volt die er eerst aan stonden. Dat kwam omdat deze een capaciteit hebben van 420Ah en die andere van 210 Ah. Dus was mijn gedachte dat die langer mee konden zonder op te laden. Maar ja, als een cel kapot gaat houd het op dus de oorspronkelijke set maar weer terug geplaatst. Dat is al met al een pittige klus omdat je er zo slecht bij kunt en die grote accu’s wegen 52 kg per stuk en die andere ook altijd nog 40 kg dus blij toen dat karwei ook weer achter de rug was. Morgen gaan we kijken of we bij de supermarkt genoeg diesel kunnen halen om alle tanks af te vullen. Na 4 uur is het toch weer een beetje gaan regenen en om 6 uur gaan we nog even naar een lichtshow kijken die ze bij de hoofdpoort op de stadsmuur projecteerden. Ook toen was het niet geheel droog en dat was te merken aan de opkomst.

Lichtshow op de stadsmuurVerlicht restaurant

Zondag 16 – 12 – 2018

Vandaag weer een trieste dag maar gelukkig niet zo koud als afgelopen donderdag. De dag begint nat en zo zal het de hele dag blijven. Er is geen wind dus het regent recht op en neer. Om even na twaalven, na het radio programma de sandwich, maken we los en varen een klein stukje het kanaal in tot bij de super U. Daar gaan we diesel halen om alle tanks af te vullen en alle jerrycans vol te zetten als reserve. We halen 2 winkelwagentjes en in iedere wagen passen 4 jerrycans dus kunnen we 160 liter per keer naar boord rijden. Bij de DAF tank legen we 11 bussen dus 220 liter. De dektank voor de kachel en de kleine generator is tevreden met 5 bussen dat is 100 liter en voorop in de tank past nog net 1 bus dus weer 20 liter. We hebben 13 bussen dus die staan nu vol en dat is ook nog eens 260 liter. Dus super U heeft weer een goede dag vandaag want bij elkaar hebben we daar 600 liter gehaald tegen 1,399 de liter. Voor ons betekende dat 4 keer met 2 karren van de pomp naar boord en daar 17 bussen legen via een hevelpompje. Al met al zo, n 3 uur bezig geweest en daarna weer terug naar onze ligplaats. Op deze manier komen wij een regenachtige zondag door.